Co z tym brekzytem? Garsc refleksji
Problemem Wielkiej Brytanii jest ciagle poglebiajacy sie deficyt handlowy zwiazany z wolnym rynkiem europejskim, na ktorego tle gospodarka angielska wcale nie jest az tak konkurencyjna. Niemniej, dostep do rzeczonego rynku na zasadach takich samych jak reszta czlonkow UE jest bardzo wazny ekonomicznie(o czym nizej). Pomysl czesci establiszmentu na porozwodowy krajobraz to zrobienie z Londynu drugiego Singapuru, tym samym zaburzajac i tak krucha i wciaz jeszcze pozorna rownowage pomiedzy bogatym City a reszta wyspy - najwiecej srodkow unijnych plynie do najbiedniejszych (strukturalnie) regionow Wielkiej Brytanii, a skoro tak, to wyjscie z Unii jawi sie jako walka szeroko rozumianego City z reszta kraju o te i inne srodki. Studium obrazujace medialne kampanie przedreferendalne jednoznacznie wskazuje na ksenofobiczna, imperialna propagande przeciw wszelkim "obcym cialom" , ktore Anglia "zmuszona" jest przez UE tolerowac.
Jesli rzeczywiscie dojdzie do wyjscia z Unii, przewiduje nastepujace wypadki:
- kryzys walutowy (oslabienie sie funta o 10-2o%) skutkujacy inflacja i podniesieniem stop procentowych - drastyczny wzrost rat kredytow hipotecznych (koszty poniosa najbiedniejsi)
- przeniesienie sie przemyslu motoryzacyjnego ( czyli zamykanie kopaln bis) do Europy Srodkowej powodujac masowe zwolnienia i biede wsrod elektoratu glosujacemu jednoglosnie za wyjsciem
- szok cenowy - podniesienie cen zywnosci, odziezy, wypoczynku szeroko rozumianego nawet do 40% (znow koszty poniosa najbiedniejsi)
- szok dla tutejszego NFZu - ocenia sie, ze nawet do 2 mln brytyjskich emerytow zyje w basenie Morza Srodziemnego (najwiecej w Hiszpanii), ktorzy z dnia na dzien straca prawo do darmowej opieki medycznej i beda zmuszeni do powrotu ; jednoczesnie wprowadzenie pozwolen na prace i pobyt dla obywateli UE jak rowniez kryzys gospodarki spowoduje, ze platnicy netto do kasy NFZ (jakimi sa migranci ekonomiczni z UE), zaczna przenosic sie gdzie indziej (badz wracac do kraju) tym samym pogarszajac bilans budzetowy na opieke zdrowotna. Ponadto, szacuje sie ,ze ok 45% wysokowykwalifikowanego personelu medycznego pochodzi spoza Wielkiej Brytanii. Jesli im takze zacznie byc ciasno, znajda sobie miejsce gdzie indziej. Takze argument referendalny, ze Anglia zaoszczedzi 350mln funtow rocznie okaze sie niewypalem.
- szok migracyjny - zaden Francuz, czy Dunczyk nie bedzie umieral za Dover - kraje czlonkowskie UE nie beda juz zmuszone tak bardzo pilnowac swoich granic w tej kwestii (a wiadomo co sie dzieje w Calais), z drugiej strony angielska "tolerancyjnosc", ktora zagosci na dobre w sercach i umyslach tutejszego plebsu po triumfalnym wyjsciu z Unii zapewni narastajacy nastroj "powrotowy" wsrod "niskozarabiajacych".
- kryzys irlandzki - europejski sektor bankowy przeniesie sie do Dublina tworzac kolejny boom w tym kraju jednoczesnie budzac nienawisc sasiadow z Irlandii Pln i caly wachlarz niepokoi i problemow zwiazanych z utrzymaniem granicy
- Teresa May ustapi i szybko nastapia nowe wybory parlamentarne, w ktorych wygra Partia Pracy wiedziona do zwyciestwa przez pana Corbyn'a, ktory jest komunista z przekonania. Zacznie sie proces izolacjonizmu i re-nacjonalizmu - bedzie on dazyl do powrotu Anglii pod kazdym wzgledem do lat 70 ubieglego wieku. (No chyba, ze pan Corbyn podupadnie na zdrowiu przed lub zaraz po i bedzie zmuszony skorzystac z dobrodziejstw tak holubionego przez niego NHSu, wtedy moze dojsc do przetasowania).
tagi:
|
deszcznocity |
12 marca 2019 13:58 |
Komentarze:
![]() |
smieciu @deszcznocity |
12 marca 2019 14:11 |
Póki co ciężko sobie wyobrazić Brexit. Wiadomo, ci co mają kasę nie stracą, być może mogą nawet zyskać. Ale faktycznie, ci co korzystają z rozbudowanych przywilejów socjalnych oberwą. I teraz pytanie brzmi: czy właśnie o to chodzi?
Jeśli przyszłość faktycznie leży w tym o czym mówi Morawiecki na taśmach to tak. Lud ma obniżyć swoje oczekiwania. Jednak trudno sobie wyobrazić stabilną sytuację w W. Brytani jeśli rzeczywiście miałoby dojść do tych wszystkich negatywnych dla pospólstwa efektów. Jeśli Brytyjczycy jednak to łykną to dlatego że... w Europie sytuacja stanie się jeszcze gorsza.
Jak się wydaje nadchodzą duże rzeczy. Wszystko wskazuje na to że do przesilenia dojdzie najpóźniej za pół roku.
![]() |
Draniu @deszcznocity |
12 marca 2019 14:25 |
Zbyt pesymistyczna wizja, ktora nie uwzglednia sily jaka dysponuje WB w postaci Wspolnoty Narodów .. Oczywiscie tąpniecie bedzie jak przy kazdym rozwiazaniu umowy.. UE tez poniesie duza strate pozbywając sie silnego partnera w postaci Anglii. Strata bedzie kolejnym obciazeniem dla innych państw czlonkowskich, strefa euro poniesie kolejna doktliwa porażkę.. Sadze ,ze w tej sytuacji przed wyborami do UE nikt nie bedzie podejmowal ostatecznej decyzji .. Negocjacje sie przedłużą .. Tak sadze..Ale na jak dlugo to nie mam zielonego pojęcia.. Dla establiszmentu angielskiego najwazniejsze saprawa jest oslabienie Niemiec.. Jak to sie ostatecznie skonczy , to chyba nikt nie wiem .. Zgadzam sie .ze koszty strat jedenj i drugiej strony poniosą zwykli ludzie.. Oj ciekawy rok nam sie szykuje..
![]() |
kalixt @deszcznocity |
12 marca 2019 14:55 |
"(...) angielska "tolerancyjnosc", ktora zagosci na dobre w sercach i umyslach tutejszego plebsu po triumfalnym wyjsciu z Unii zapewni narastajacy nastroj "powrotowy" wsrod "niskozarabiajacych."
Ona już zagościła i to się da zaobserwować na każdym kroku. I to nie tylko w tzw. życiu prywatnym, ale również na płaszczyźnie instytucjonalnej. Bezzębni analfabeci z council house'ów (jak i jako-tako uzębieni analfabeci z brytyjskich urzędów), czyli sól tej ziemi, już od dawna przebierają nogami w miejscu, kiedy wreszcie się będzie wyrzucać z domów i deportować tych emigrantów albo przynajmniej budować dla nich jakieś obozy koncentracyjne, jak tego literalnie oczekiwali głosując za Brexitem.
|
deszcznocity @Draniu 12 marca 2019 14:25 |
12 marca 2019 17:14 |
Prosze zajrzec tu - handel zagraniczny ze Wspolnota Narodow stanowi 9% (slownie: dziewiec procent) eksportu i 7.7% importu. Moim zdaniem mamy przed soba powtorke z czarnej srody, kiedy to Soros zmusil Wlk. Brytanie do wycofania funta szterlinga z mechanizmu ERM, w wyniku czego Bak Anglii stracil 3.4 miliarda funtow. Niemcom moze byc na reke, ze beda mieli pretekst by przeniesc kolejna czesc produkcji do Osteuropa , bo przez Brexit stracili zamowienia.
Taka ciekawostka: jedyny kraj strefy euro ktory wynegocjowal sobie procedury wyjścia kraju ze strefy euro to ... Dania.
A na koniec dwa pytania
1) gdzie Polska jest zadluzona najbardziej
2) co jesli wierzyciele po Brexicie zloza Polsce propozycje nie do odrzucenia?
![]() |
Draniu @deszcznocity 12 marca 2019 17:14 |
13 marca 2019 09:42 |
No i negocjacje sie nam przedłużają, niektórzy nawet mowią,ze do dwóch lat , a funt zyskał na wartosci w stosunku do dolara i euro..Wierzyciele nie zgolsza sie, bo nie zarzyna sie kury ,ktora znosi jaja.. Nie jest tak źle , jakby sie moglo wydawac.. UE albo sie rozsypie ,albo bedzie musiała sie zmienić i to diametralnie, bo problemów jest coraz więcej i to nie tylko z Anglią.. Osobiscie popieram brexit.
|
deszcznocity @Draniu 13 marca 2019 09:42 |
13 marca 2019 12:49 |
Wczoraj parlament odrzucil wynegocjowane przez premier May warunki. Dzisiaj parlament zaglosuje za twardym wyjsciem "zrzucajac" odpowiedzialnosc na narod. W kwietniu zacznie sie (zaplanowany) "chaos". May poda sie do dymisji. Do konca roku zostana rozpisane nowe wybory, ktore wygra Corbyn. Funt zjedzie sporo w dol. Anglia "zacznie sie rozgladac" za panstwem, na ktore przerzuci konsekwencje swojej decyzji - czyli zawsze razem razniej w biedzie. Jak tylko strumien pieniedzy z Unii zacznie wysychac i konsekwencje podpisanych traktatow klimatycznych zaczna byc bardziej widoczne, moze sie okazac, ze Wlk. Brytania zacznie "slac poslow" do Warszawy. Obstawiam uklad z Dunczykami (ciesniny) i przejecie portu w Elblagu, czyli stale warianty gry.
|
deszcznocity @deszcznocity 13 marca 2019 12:49 |
13 marca 2019 13:10 |
Zapomnialem dodac za Zbigniewiem (http://zbigniew.szkolanawigatorow.pl/stopien-wodny-niepoomice-na-gornej-wisle) komentarz 24 października 2018 13:06:
"Natomiast studium wykonalności Drogi Wodnej rzeki Wisły wykonuje brytyjska firma Halcrow Group Limited."
To nie jest nowy temat - juz w pamietnikach albo Jalowieckiego albo Korwin Milewskiego albo Wojnillowicza (nie pamietam) jest fragment, ze posel angielski zwracal sie z zapytaniem do premiera Witosa o mozliwosc poglebienia dna Wisly celem zeglugi srodladowej i mozliwosci biznesowych.
![]() |
saturn-9 @deszcznocity |
13 marca 2019 13:42 |
... ze Anglia zaoszczedzi 350mln funtow rocznie okaze sie niewypalem.
35 ze zrozumieniem akceptuję i 7 zer. Ale czy tych zer było faktycznie tylko 7? Proszę o namiar w sieci, o ile pod ręką. Albo alternatywnie kiedy ta proteza cyfrowa była grana przed referendum czy po.
|
deszcznocity @deszcznocity |
13 marca 2019 16:08 |
Walnalem sie, 350 milionow TYGODNIOWO. Gdybym mial telewizor, to bym pewnie napisal poprawnie.
![]() |
Draniu @deszcznocity 13 marca 2019 16:08 |
13 marca 2019 17:48 |
Nie wiem ,moze się mylę , ale sugerujesz ,zeby jenak WB pozostała w UE , czy tak mam rozumiec Twoją wypowiedź ?
Dla mnie to co ze soba niesie UE absolutnie nie jest do zaakceptowania w żadnym wymiarze..
|
deszcznocity @Draniu 13 marca 2019 09:42 |
14 marca 2019 18:50 |
Wierzyciele sie zglosza (nie po pieniadze, ale po koncesje dla brytyjskich firm) jak tylko interes Imperium bedzie tego wymagal.
|
deszcznocity @Draniu 13 marca 2019 17:48 |
14 marca 2019 18:54 |
WB wyjdzie. Anglicy w szkole sie nauczyli, ze sa obywatelami imperium, czytaj: lepszym gatunkiem czlowieka. To, co teraz widzimy to jest dla przecietnego Anglika potwarz, bo najgorsza rzecza dla pysznego czlowieka jest go wysmiac przy wszystkich a tak wlasnie siebie postrzegaja w zaistnialej sytuacji- stali sie posmiewiskiem.
![]() |
manama1 @deszcznocity |
15 marca 2019 16:07 |
sugeruje Pan, że to co się dzieje w Parlamencie i wokoło to usatwiona gra, która ma przekonać nieprzekonnych Brytoli że jedynym wyjściem jest wyjście?